Shinola made-in Detroit

Dit item over Blog, Design, Travel is geschreven door Anouk Janssen — Deel via

BLOG. Anouk Janssen verbindt de tijdsgeest met marketing en is gastblogger van Stijlmagazine.

Een tijdje geleden bezocht ik New York. Wat een geweldige stad! En een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in trends en marketing. Voor mij is deze stad met zijn fascinerende rafelranden een enorme inspiratiebron. Een beetje slenterend ten oosten van Soho in Tribecca liep ik een bijzondere winkel binnen. Ik raakte gebiologeerd door de uitstraling, maar met name door het verhaal achter dit merk: Shinola.

Stijlmagazine- Shinola-detroit-anouk-janssen

Photo: From-Ams

 

Thuishaven Detroit

Het verhaal begint in 2011. Al jarenlang wordt er geen horlogemerk meer gemaakt in de VS. Shinola wilde het ambacht van het fabricaat van een Amerikaanse horloge daarom terugbrengen in de vorm van een lifestyle-merk. De belangrijkste beslissing was het vinden van een thuishaven. Dat werd Detroit. “The motor city”; de stad van General Motors, Ford en Chrysler, die zulke klappen van de crisis heeft gehad, dat ze nog maar de helft van het oorspronkelijke inwonersaantal kent.

Welwillendheid bij de plaatselijke overheid

De stad is gekenmerkt door lege gebouwen, afgebroken buurten en grote werkloosheid. Toch koos Shinola juist voor Detroit. Door de crisis waren er veel arbeidskrachten en vastgoedcapaciteit beschikbaar. Daarnaast troffen de initiatiefnemers van het merk een enorme welwillendheid aan bij de plaatselijke overheid, burgers en ondernemers om samen het merk Shinola op te bouwen. Bij de eerste besprekingen met de plaatselijke overheid werd een groep lokale mensen samengesteld van allerlei disciplines om er voor te zorgen dat Shinola samen met de gemeenschap opgebouwd zou worden. In de stad was nog steeds veel technische kennis én een positieve werkethos aanwezig.

Stijlmagazine-detroit-bankruptcy-shinola

photo Businessweek – Shinola

Samenwerking en optimisme

Dit bleek een perfecte voedingsbodem voor het lifestyle-merk; door Amerikanen, voor Amerikanen. Detroit mag op het eerste oog dan worden beschouwd als een stad met veel problemen, Shinola trof er onder de oppervlakte een enorme geest van samenwerking en optimisme aan. Dit leverde een grote bijdrage aan het succes van het merk.

De markt van de high-end horloge merken werkt met enorme marketing budgetten. Veel horloges zijn onevenredig duur voor de kwaliteit die geleverd wordt. In het productieproces zocht Shinola voortdurend naar de balans tussen een hoogwaardig, eigenzinnig product voor een faire verkoopprijs.

De aantrekkingskracht van het verhaal

In dit proces merkten zij iets onverwachts. Mensen waren geïntrigeerd door het verhaal van Shinola en de positieve impact die het merk heeft op de stad Detroit. Elke TV zender heeft de CEO van Shinola het verhaal wel een keer laten vertellen. Kranten, blogs, glossy’s; ze smullen van het verhaal achter dit lifestyle-merk. In de winkel vertelt de winkelmanager: “Wij geloven dat de authenticiteit van Shinola en de geweldige response ons merk veel sneller dan verwacht heeft laten groeien.” Shinola maakt slim gebruik van het feit dat het merk haar verhaal via social media en pers kan vertellen.

Made in Detroit

Een marketingbudget is er daarom nauwelijks en die is ook niet nodig: Shinola heeft haar eigen echte verhaal en hoeft geen verhalen in reclamecampagnes te verzinnen. Het resultaat: een kwalitatief hoogwaardig product tegen een betaalbare prijs.

In een paar jaar tijd is Shinola uitgegroeid tot een lifestyle-merk, met een prachtige authentieke stempel – Made in Detroit. Naast horloges biedt het merk ook fietsen en andere lederwaren. De producten zijn met veel passie gemaakt en zijn een lust voor oog. Een prachtig staaltje marketing PR, helemaal passend binnen de tijdgeest. Bovendien levert Shinola een positieve bijdrage aan een achterstandsgebeid als Detroit.

Wie in Nederland?

Stel je eens voor dat een groot lifestyle-merk in Nederland naar een achterstandwijk trekt, om samen met de lokale gemeenschap een nieuwe dimensie of product aan het merk toe te voegen….. Wie durft??

Anouk

Stijlmagazine- Shinola-detroit-Watch-Horloge.12

Photo: From-Ams

Shinola winkel in NEW YORK Soho Tribecca

Photo From-Ams

Stijlmagazine- Shinola-detroit-anouk-jansen.6

Photo From-Ams

Stijlmagazine- Shinola-detroit-anouk-janssen.

Photo From-Ams

Stijlmagazine- Shinola-detroit-anouk-janssen

Photo From-Ams