A story to tell

Dit item over Algemeen is geschreven door Anouk Janssen — Deel via

Genietend van het mooie weer loop ik als een toerist door mijn eigen stad Amsterdam. Heerlijk om alle winkeltjes af te struinen in de Jordaan en het gebied rondom de Wallen. Het is echt opvallend hoeveel pop-up stores de laatste jaren het straatbeeld sieren. De tijdelijkheid geeft het gevoel dat je iets unieks koopt, iets wat er straks wellicht niet meer kan zijn. Toch is het wel jammer dat deze winkels met hun verrassende aanbod na een tijdje verdwijnen.

Tijdschrift, gallery en winkel

Stijlmagazine- Story-logo & LOve thema

Het doet me denken aan de winkel ‘Story’ aan de rand van Chelsea in New York. Story is een interessant retail experiment. Het is een winkel met een tijdelijk aanbod, maar onder een permanent dak. Story denkt als een tijdschrift, verandert als een gallery en verkoopt producten zoals een winkel.

Dit houdt in dat om de zes tot acht weken de winkelruimte wordt omgetoverd tot een volledig nieuwe beleving, passend bij het betreffende thema. Thema’s die ze in het verleden hadden waren Cool, His, Art, NewYork en Wellness. Toen ik er was, was er het thema ‘Love Story’. Het thema wordt versterkt door een programmering van workshops, lezingen, presentaties die gedurende de themaperiode in de winkel plaatsvinden. Door het prachtige tijdelijk productaanbod en een shopping ervaring creëert Story gedwongen schaarste en stimuleert het nieuwsgierigheid om weer terug te komen.

Een goed verhaal grijpt klanten

Story is een concept van Rachel Shechtman. Het uitgangspunt van haar winkel is gebaseerd op twee fundamentele hypotheses. Als eerste: ‘De toekomst van de detailhandel zal steeds meer gaan over de gedeelde ervaring van klanten.’ Als tweede: ‘Retail biedt een legio aan mogelijkheden om je als merk te positioneren en creëert een intieme gelegenheid voor een gesprek tussen de consument en het merk.’ Een goed verhaal grijpt ons als klanten immers meer aan dan een product alleen en is voor merken een uitgelezen kans om consumenten aan zich te binden.Stijlmagazine- Story-merchandis J&T

Werkwijze van periodiek magazine

Binnen reguliere retailconcepten staat het product nu vaak centraal. Bij Story is dat het verhaal, oftewel het thema. Nadat het thema is vastgesteld, wordt het productassortiment uitgekozen. Daarnaast ontwikkelen zij een beleving rondom het thema en niet expliciet rond het product. De werkwijze is in deze hetzelfde zoals een periodiek magazine.

Innovatief aanbod creëert unieke beleving

Het productassortiment van Story bestaat uit kleine authentieke niche producten, vaak van online aanbieders. Door het innovatieve aanbod wordt de unieke beleving gecreëerd en dat is weer zeer interessant voor grotere merken om bij aan te sluiten. Zo was Gilette hoofdsponsor in bij het thema ‘His’. In Story stond een hippe barber mannelijke bezoekers te scheren, die zo konden ervaren hoe de het nieuwe scheermesje werkt.

40 days of dating

Toen ik er was, werd een groot deel van de ruimte ingenomen door het ‘40 days of dating experiment’ van ontwerpers Jessica Walsh en Timothy Goodman. Twee goede vrienden die los van elkaar moeite hebben met het vinden van een juiste partner. Ook omdat ze hun eigen tekortkomingen zeer goed beseffen.

Ze besluiten om 40 dagen achter elkaar met elkaar te daten. Deze 40 dagen legden ze vast in een blog. Elke dag werd het blog gevuld met een prachtige tekening gemaakt door het duo. Tijdens mijn bezoek was Story aangekleed met deze visuals. Daarnaast hebben zij een aantal avonden gevuld met panel sessies waarbij Jessica en Tim live in de winkel hun verhaal kwamen vertellen. ‘40 days of dating’ blijkt een enorm groot publiek aan te spreken en inmiddels heeft Warner Bros de rechten van het blog gekocht.

Van online verhaal naar fysieke beleving

Door het omarmen van ‘40 days of dating’ dat zich voornamelijk online afspeelde, sloeg Story de brug van een online verhaal naar een fysieke beleving. Zo komt het verhaal werkelijk tot leven, a story to tell. Ik kan niet wachten tot ik weer in New York ben om een nieuw verhaal te ontdekken!

Anouk

Adres van Story:
144 10th Ave. at 19th St. New York
New York 10011

Stijlmagazine- Story-verpakkingenStijlmagazine- Story-binnenkant logo

Programmering in Story

Programmering in Story

Stijlmagazine-Story- Speeltjes- New-york

Brief Jessica & Tim

Brief Jessica & Tim

Jessica & Tim

Jessica & Tim

Love Theme- Story

Love Theme- Story