AlgemeenKunst

Reinhard Hunger

Reinhard Hunger

Iedere keer als ik producten moet fotograferen blijft het een enorme klus. Krijg alles maar eens goed op de foto en dan ook nog een beetje leuk. Fotografie is een vak!  Ik volg al jaren het werk van Reinhard Hunger en neem maar van mij aan zo krijg ik mijn foto’s nooit.

Het is de verhalende en conceptuele blik van de voormalige art director die hem talloze nationale en internationale prijzen heeft opgeleverd en hem tot een van de meest invloedrijke voedselfotografen in Duitsland heeft gemaakt.

Styling Christoph Himmel, photography: Reinhard Hunger

Juist daarom heb ik hem benaderd voor een interview met ons en hij reageerde direct super enthousiast. Lees je mee?

1) Wat leidde je tot fotografie?

Als ik erover nadenk komen er veel kleine fotografie momenten terug uit mijn kindertijd en vroege jeugd. Bijvoorbeeld dia-avonden met het gezin. Een kleine kindercamera die ik cadeau kreeg. Mijn vader die zijn Kodak Retina gebruikte voor de dia-avonden en een zwart- wit lab voor mijn broer en mij opzette in de badkamer. Mijn klasgenoten die enthousiast waren over mijn amateuristische opnames van klasreizen. De lichte griezeligheid en bewondering toen ik het fotoarchief van mijn grootvader ontdekte met dia’s in kleur uit de jaren 40 en daarbij de oude negatieve in zwart en wit.

2) Welke aspecten van je achtergrond en opvoeding hebben je kunst gevormd?

Photography: Reinhard Hunger

Ik kom uit een goed opgeleid gezin uit de middenklasse, waar zowel mijn vader als grootvader met fotografie bezig waren. Het gekke is dat zij klassieke en niet erg artistieke beroepen hadden (advocaat en leraar). Ik denk dat mijn vader graag een ander meer artistiek leven had willen leiden maar dat was destijds ondenkbaar. In mijn jeugd had ik een erg moeilijke relatie met mijn vader. Hij wilde voor mij ook een ‘veilig’ beroep. Het was ook een daad van rebellie om te besluiten om fotografie te gaan doen en het als een carrière na te streven. Met tegenzin accepteerde hij het. Misschien werd het tijd dat iemand van onze familie eindelijk de baan aannam …

3) Wat is in het algemeen je sterkste pluspunt en hoe heb je die in de jaren ontwikkeld? 

Het eerste dat ik wil begrijpen is wat mijn cliënt wil bereiken met mijn beeld. Waarom heeft hij uit de grote vijver van fotograven voor mij gekozen. Ik wil de campagne en de achtergrond begrijpen. Ik werk ook graag conceptueel bij editorials is dit vaak mogelijk: we snappen het verhaal en bedenken beelden om het verhaal te ondersteunen. Als we erin slagen een heel verhaal te vertellen met slechts één foto dat is het ultieme geluksgevoel.

Styling Christoph Himmel, photography: Reinhard Hunger

Aan de andere kant probeer ik altijd geduldig en begripvol te zijn voor de angsten en dwanghandelingen waar veel mensen in de mediawereld dagelijks last van hebben. Eindeloze vergaderingen en discussies. De druk van de klant en strakke deadlines. Ik weet dat ik het geluk heb dat ik alleen het uiteindelijke beeld hoef te realiseren en ik realiseer me niet eens hoeveel er over deze ene foto is besproken. Hoeveel lay-outs zijn voorgesteld en hoeveel mensen hebben deelgenomen aan lange vergaderingen totdat deze ene foto door iedereen is goedgekeurd. Maar ik ben trots als ik het eindelijk kan implementeren . Voordat ik mijn eigen fotografie bedrijf begon heb ik een paar jaar als Art Director bij reclamebureaus gewerkt en dat heeft enorm geholpen!

4) Buiten fotografie, waar ben je momenteel in geïnteresseerd en hoe beïnvloedt het je fotografie / designdenken?

Ik denk soms dat alles waar ik in geïnteresseerd ben min of meer te maken heeft met mijn fotografie. De afgelopen jaren heb ik veel eten gefotografeerd en door te kijken naar wat de foodstylisten doen heb ik ongelooflijk veel geleerd. Ik hou van koken, winkelen en markten. Wanneer ik in buitenlandse steden ben (of beter: toen we nog konden reizen), was het eerste wat ik deed altijd op zoek gaan naar een markt.

De handelaren, de verse producten, de spannende vis of groenten, deze marktsfeer ik ben er gek op. Geen wonder dat ik hier in Hamburg op zaterdag help bij een marktkraam. Ik verkoop fruit en groenten om half 6 opstaan en werken van half zeven tot half drie in de middag. Daarna afbreken en om half vier met zijn allen een biertje drinken. Totaal iets anders dan de reclamewereld. Ik hou van de natuur en mijn tuin. In de herfst breng ik mijn eigen appels naar de markt en verkoop ze daar een geweldig gevoel. Het waarderen van de natuur is een belangrijk aspect van voedselfotografie, vind ik.

Styling Christoph Himmel, photography: Reinhard Hunger

5)Heb je nog nieuws over nieuwe projecten of iets anders wat je wilt delen met ons?

Op dit moment proberen we een klant te overtuigen om zijn eigen magazine te maken. Geen gemakkelijke taak in corona tijden. Maar afgezien van het feit dat we geloven dat het een geweldig hulpmiddel zou zijn voor de klant om meer van zichzelf en zijn eigen filosofie te laten zien, zou het gewoon een prachtig project zijn. 

Daarnaast probeer ik de winkel ondanks Corona draaiende te houden. Ik ben eigenlijk altijd zelfverzekerd en dat helpt… altijd!

Styling Christoph Himmel, photography: Reinhard Hunger :

Photography: Reinhard Hunger :

Meer lezen over fotografie van John Crawford:

Photocredit @ John Crawford

You may also like

More in:Algemeen

Comments are closed.

0 %